پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 119391
در حال بروزرساني/بررسي رأي اعتماد به وزير پيشنهادي علوم در مجلس
روحاني: اين دولت اهل لجبازي نيست/ دانشگاه‌ها امروز نياز به فضاي آرام دارند
تاریخ انتشار : 1393/08/07 09:48:15
نمایش : 1576
بررسي صلاحيت و برنامه‌هاي پيشنهادي نيلي‌احمدآبادي از دقايقي قبل با حضور رئيس‌ جمهور در صحن علني مجلس آغاز شد.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، بررسي رأي اعتماد به محمود نيلي‌احمدآبادي وزير پيشنهادي علوم، تحقيقات و فناوري در صحن علني مجلس شوراي اسلامي با حضور حسن روحاني رئيس‌جمهور آغاز شد.

حسن روحاني رئيس‌جمهور چهارشنبه هفته گذشته 30 مهرماه طي نامه‌اي به علي لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي «محمود نيلي‌احمدآبادي» را به عنوان سومين فرد به عنوان وزير پيشنهادي دولت براي تصدي سکّان وزارت علوم، تحقيقات و فناوري، براي کسب رأي اعتماد به خانه ملت معرفي کرد.

رئيس‌جمهور پيش از اين «ميلي‌منفرد» و «رضا فرجي‌دانا» را به عنوان وزير پيشنهادي علوم به مجلس معرفي کرده بود که ميلي‌منفرد نتواست از پارلمان رأي اعتماد بگيرند، اما فرجي‌دانا توانست از فيلتر رأي اعتماد بگذرد ولي عبور از اين فيلتر به معناي تثبيت حضور 4 ساله در يک وزارتخانه نيست.

چند ماهي بيش، از عمر وزارت فرجي‌دانا نگذشته بود که وکلاي ملت به دليل انتصابات آقاي وزير و نيز عملکرد نادرست وي در اين وزارتخانه کليدي، طرح استيضاح فرجي‌دانا را تقديم هيأت رئيسه مجلس کردند.

طبق آيين‌نامه داخلي مجلس، حسن روحاني رئيس‌‌جمهور يک ساعت فرصت دارد از نيلي‌احمدآبادي دفاع کند.

 

سپس 2 مخالف و 2 موافق وزير پيشنهادي علوم، تحقيقات و فناوري به ترتيب يک نفر مخالف و يک نفر موافق، هر کدام حداکثر 15 دقيقه فرصت سخنراني دارند، البته هر نماينده مخالف يا موافق مي‌تواند تمام يا بخشي از وقت خود را به نماينده ديگري بدهد.

پس از اتمام سخنراني مخالفان و موافقان برنامه‌هاي وزير پيشنهادي، خود وزير پيشنهادي علوم پشت تريبون قرار مي‌گيرد و حداکثر 30 دقيقه فرصت دارد ضمن تشريح بيوگرافي و سوابق خود، برنامه‌هايش را ارائه دهد.

در پايان هم رئيس مجلس صلاحيت وزير پيشنهادي علوم، تحقيقات و فناوري را به رأي وکلاي ملت مي‌گذارد.

 

کل زمان بررسي صلاحيت نيلي‌احمدآبادي 150 دقيقه معادل 2 ساعت و 30 دقيقه است، البته ممکن است برخي مخالفان از ايراد سخنراني انصراف دهند که در اين صورت موافق هم صحبت نمي‌کند و در نتيجه از اين زمان کاسته مي‌شود.

حجت‌الاسلام روحاني رئيس جمهوري کشورمان در جلسه راي اعتماد به وزير پيشنهادي علوم، پس از سلام و درود به امام حسين عليه السلام و ياران باوفاي ايشان، اظهار داشت: خوشحالم که بار ديگر فرصتي پيش آمد تا در
 
 
محضر نمايندگان محترم ملت راجع به يکي از عزيزان و کارگزاراني که بناست بار مسئوليت سنگين آموزش عالي را بر دوش گيرد، با هم به بحث و گفت‌وگو بنشينيم اما سرآغاز سخنم را از آن معلم بزرگ ياد مي کنم، از سردار آزادي،
 
 
از پرچمدار ايستادگي و مقاومت،‌ از کربلايش، از عاشورايش، از بوي عطر ايستادگي و شهادت او و يارانش که اين عطر روز به روز مشام انسانها و جامعه را در مسير هدايت معطر مي سازد.
 
 
وي افزود: او بود که فرمود رضي الله رضانا اهل البيت نصبر علي البلاء يفوينا اجور الصابرين؛ او همه خوشنودي‌ها و لبخندها و رضايت‌ها را در سايه رضايت آفريدگار جهان مي دانست و ميديد.
 
 
رئيس جمهور تصريح کرد: لذا خود با افتخار و هر آنچه داشت را در راه رضاي حق فدا نمود و در آخرين لحظات نيز گفت که الهي رضا برضاک، صبرا لبلاک، لا معبود سواک، يا غياث المستغيثين؛ افتخار همه ما شيعيان و مسلمانان و
 
افتخار همه آزادگان عالم، به وجود مقدس ابي عبدالله الحسين (ع)، به راه و سيره اوست و همان راه پيامبر(ص) و اميرالمومنين(ع) و امام مجتبي(ع) را پيمود که سراسر نهضتش براي ما درس است؛ درس اخلاق؛ درس ادب؛ درس
 
ايستادگي و درس فداکاري و حرکت براي مصالح امت اسلام که اِنما خَرجتُ لِطَلبِ الاصلاح في اُمت جدي.
 
 
روحاني ادامه داد: او براي اصلاح همه نابساماني‌ها و مفاسد و ظلم‌ها و فشارهاي نابجا و انحرافات در جامعه ايستاد که گفت "اني احب ان آمر بالمعروف و انهي عن المنکر"؛ او مي‌خواست همه خوبي‌ها در جامعه استقرار يابد و
 
بدي‌ها و رذالت‌ها را از جامعه بزدايد.
 
روحاني ادامه داد: مهمترين هدف دولت و مجلس، قواي سه‌گانه و همه مسئولان جمهوري اسلامي ايران اصلاح جامعه، استقرار نيکي‌ها و پاک کردن جامعه از رذايل اخلاقي است؛ هرجا با هم بوده و دست به دست هم داديم، هر
 
جا همدل بوديم، همنوا بوديم، دل نازک نبوديم، دل به هم داديم، آنجا پيروز صحنه بوديم. در سياست خارجي پيروز شديم، در سياست داخلي پيروز شديم، در اقتصاد گام‌هاي مهمي به جلو برداشتيم و براي نه تنها امنيت کشور که
 
امنيت منطقه و جهان قدم‌هاي استوار برداشتيم.
 
 
بين ما و شما حکم و حاکم قانون اساسي است
 
 
وي با بيان اينکه هر جا که خدايي ناکرده بين ما اندک فاصله‌اي ايحاد شد دشمن از آن استفاده کرد، گفت: دولت همانطور که بارها اعلام کرده در برابر مجلس، راهش، ادب و اخلاق و قانون است. بين ما و شما حکم و حاکم قانون اساسي است و داور اصلي بعد از خداوند بزرگ، افکار عمومي است. اين افکار عمومي است که قضاوت خواهد کرد و هميشه از ما وحدت را مي خواهد. افکار عمومي ملت ما، نه فاصله را مي‌پسندد و نه خداي ناکرده لجبازي را مي‌پسندد.
 
 
دولت اهل لجبازي نيست
 
رئيس جمهور تأکيد کرد: اين دولت اهل لجبازي نيست؛ در برابر تصميم مجلس شوراي اسلامي، براي سوال از وزرا و براي استيضاح وزرا، به راي نمايندگان مجلس شوراي اسلامي طبق قانون اساسي احترام مي‌گذارد. منشا
 
مشروعيت حقوقي و سياسي را آراي مردم و نظرات مردم و مشروعيت ديني و مذهبي را هم جدا از مقبوليت اجتماعي و مشروعيت سياسي نمي‌بيند، امروز ما در شرايط بسيار حساس جهاني و منطقه‌اي هستيم.
 
روحاني ادامه داد: شرايط جهاني به گونه‌اي است که از درآمد اصلي کشور يعني درآمد نفت، حدود 30 درصد کاهش پيدا کرده و ما بايد با شرايط جديد و وضع اقتصادي جهاني که البته هميشه در موضوع نفت، اقتصاد تنها حاکم
 
نبوده و معمولاً سياست و توطئه‌هاي جهاني هم نقش بسزايي داشته و دارد، کنار بياييم. ما در شرايطي هستيم که متاسفانه منطقه ما از شمال آفريقاي تا خاورميانه‌ را ناامني و بي‌ثباتي فراگرفته است.
 
" همسايگان شرقي و غربي ما و از همه سمت مشکلات و ناامني را امروز شاهديم؛ چشم اميد دوستان ما و چشم اميد مسلمانان و مردم منطقه به ايران اسلامي است؛ به ملت بزرگ و متحد اين سرزمين است و امروز بحمدالله ما شاهد يک تفاهم، توافق، همفکري و همدلي در سايه رهنمودهاي مقام معظم رهبري هستيم، همه ما هدف واحدي را دنبال مي‌کنيم که بعد از رضاي حق، رضاي عامه است؛ خشنودي خداوند و مردم همه هدف ماست."
 
وي خاطر نشان کرد: انشاءالله در کنار هم با توفيقات الهي و عنايت حق و با توجهات حضرت ولي عصر(عج) و عنايت ارواح طيبه پيامبر(ص) و ائمه و امام حسين(ع) و اصحاب و يارانش، ما مي‌توانيم اين راه را ولو با دشواري‌هاي مختلف، به خوبي به مقصد برسانيم.
 
روحاني اضافه کرد: پارسال شايد در يک همچون ايامي بود که در جمع شما نمايندگان محترم، وزير مودب و دانشور ما از جمع شما راي اعتماد گرفت. يکسالي از آن راي اعتماد گذشته است؛ گرچه نمايندگان محترم در مقطعي ديگر
 
در چارچوب حق قانوني، اعتمادشان را پايدار نساختند و در مقطعي اعتماد خود را در حد لازم به آن وزير ندادند و بناچار وزارت بسيار مهم علوم، تحقيقات و فناوري، از سال گذشته تا امروز دو نوبت با سرپرست اداره شد و امروز براي
 
سومين بار است که براي اين وزارتخانه من در جمع شما حاضر شدم و وزيري که به اعتقاد ما مي‌تواند اين بار سنگين را به دوش گيرد به محضر شما معرفي خواهم کرد.
 
رئيس‌جمهور تصريح کرد: وزارت علوم از حساسيت خاصي آنهم با يک جمعيت دانشجويي بالاي 4 ميليون نفر برخوردار است، آنهم با محققين و اعضاي هيئت علمي حدود 70 هزار نفر، جمعيت بسيار بزرگ، فرهيخته، تاثيرگذار و اميد براي آينده کشور.
 
روحاني همچنين در ادامه سخنانش گفت: اگر ما به فکر نشاط علمي و پيشرفت علمي و توسعه علمي و توسعه اقتصادي و اقتصاد دانش بنيان و اقتصاد دانش محور هستيم، راهش از مراکز آموزش عالي و دانشگاه‌ها مي‌گذرد.
 
وي خاطر نشان کرد: در انقلاب اسلامي و در تحولات اجتماعي، همواره دانشگاه جزء پيشتازان بوده است، از سال 42 دانشگاه به‌ويژه دانشگاه تهران در صحنه نهضت اسلامي بود و يادمان نرفته فروردين 43 در بازگشت امام از زندان، در مدرسه فيضيه دانشگاهيان عزيز در آن جشن شرکت کرده و با دسته گل قرمزي که به همراه خود به مدرسه آورده بودند، وحدت و اتحاد حوزه و دانشگاه را آنجا بنيان نهادند. دانشگاه نياز دارد به اينکه مرکز علم و دانش باشد.
 
رئيس جمهور ادامه داد: امروز دانشگاه‌هاي ما از لحاظ کميت وضع خوبي دارند؛ از لحاظ تاسيسات و ساختمان شايد امروز با صندلي خالي و فضاي خالي هم در دوره کارشناسي مواجه باشيم، اما نياز داريم از لحاظ کيفيت دانشگاه‌ها را در مسير توسعه بيشتر قرار دهيم. چه در علوم تجربي و چه در زمينه بهداشت و درمان و چه در علوم انساني که برايمان بسيار حائز اهميت است.
 
روحاني اظهار داشت: دانشگاه‌هاي ما امروز نياز به فضاي آرام دارند که يک مرکز انديشه، علم، تحقيق و دانش باشند. ما نمي‌خواهيم بگوييم دانشگاه‌هاي ما از سياست فاصله داشته باشند و از مسائل سياسي بي‌خبر باشند اما حتما هم نمي‌خواهيم دانشگاه باشگاه سياسي باشد.

در حال تکميل. . .

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html